Zrównoważona mobilność: Czy hulajnogi elektryczne są przyjazne dla środowiska?

Posted on Posted inZakupy

Czy hulajnogi elektryczne są przyjazne dla środowiska? Jaki jest wpływ hulajnóg elektrycznych na środowisko w porównaniu z innymi środkami transportu? Czy mogą one być częścią zrównoważonego systemu transportowego? Przyjrzyjmy się, co mówią najnowsze badania.

W ciągu ostatnich miesięcy w wielu największych miastach świata nastąpił rozkwit hulajnóg elektrycznych udostępnianych za pomocą aplikacji. W teorii zapewniają one wygodny, dostępny na żądanie transport dla każdego, który porusza się za pomocą energii elektrycznej, która, jak wiemy, jest zazwyczaj mniej zanieczyszczająca niż benzyna czy inne paliwa kopalne. Tak, to prawda – ale to nie jest takie proste! Jak zawsze, jeśli chodzi o wpływ na środowisko, zanim powie się, że jedna technologia jest bardziej przyjazna dla środowiska niż inne, należy odpowiedzieć na kilka pytań.

Jakie są ukryte zanieczyszczenia generowane przez hulajnogi elektryczne (na przykład podczas ich produkcji lub podczas zasilania energią elektryczną). Jakie są rzeczywiste dodatkowe korzyści, które się z nim wiążą w porównaniu z innymi istniejącymi już technologiami? Jak długa jest jego żywotność, tj. jak długo można się spodziewać, że będzie działać? W jaki sposób jest on poddawany recyklingowi po zakończeniu cyklu życia? Czy w porównaniu z innymi środkami transportu, które już istniały, hulajnogi elektryczne są bardziej ekologiczne?

Hulajnogi elektryczne: Ekologiczny wpływ, którego jeszcze nie znamy

Debata na temat tego, który środek transportu jest bardziej ekologiczny, jest bardzo kontrowersyjna, szczególnie w obliczu niedawnego wzrostu udziału samochodów elektrycznych w światowym rynku. Niektórzy zarzucają samochodom elektrycznym, że w rzeczywistości bardziej zanieczyszczają środowisko niż konwencjonalne samochody napędzane paliwami kopalnymi, opierając swoje argumenty na produkcji i (braku) recyklingu baterii litowo-jonowych. Inni skupiają się na wydobyciu rzadkich metali lub na produkcji energii elektrycznej w krajach, w których sieci oparte są na ropie lub węglu.

Jeszcze inni twierdzą, że jest to rozwiązanie bardziej przyjazne dla środowiska, ponieważ zmniejsza emisję zanieczyszczeń w fazie użytkowania, czyli podczas jazdy, zwłaszcza jeśli jest połączone z dekarbonizacją energii (sieć elektryczna oparta na odnawialnych źródłach energii). Dziś, z mnożeniem badań naukowych na ten temat, jesteśmy prawie pewni, że tak, samochód elektryczny jest bardziej przyjazny dla środowiska niż olej napędowy lub samochód benzynowy w praktycznie wszystkich przypadkach.

Ale dla hulajnóg elektrycznych, jest to bardziej skomplikowane. Rzeczywiście, zjawisko jest od nie dawna i nadal mamy trochę perspektyw na wszystkie wpływy, które obejmują. Chociaż zaczynają się one rozwijać, nie wiele raportów przyjrzało się tej kwestii. Mimo to, w niektórych badaniach podjęto próbę oceny wpływu hulajnóg elektrycznych, zwłaszcza w warunkach samoobsługi. Oto, co możemy dziś powiedzieć, biorąc pod uwagę stan naszej wiedzy na ten temat.


Wpływ hulajnóg elektrycznych na środowisko

Podobnie jak w przypadku wszystkich środków transportu, jeśli chcemy zmierzyć wpływ hulajnóg elektrycznych na środowisko, konieczne jest przeanalizowanie 4 głównych faz ich cyklu życia. Pierwsze dwie to faza produkcji pojazdu (wtedy montowany jest silnik i inne komponenty) oraz faza produkcji energii (jak bardzo zanieczyszczona jest energia, która umożliwia jazdę pojazdem). Następnie przychodzi faza użytkowania pojazdu (kiedy jest on prowadzony), a potem utrzymania i końca życia pojazdu (jak jest on utrzymywany i poddawany recyklingowi lub niszczony, kiedy już nie działa). Na każdym z tych etapów występują różne rodzaje oddziaływania na środowisko.

W przypadku hulajnóg elektrycznych sytuacja wygląda trochę podobnie jak w przypadku pojazdów elektrycznych. W fazie produkcji musimy wziąć pod uwagę całą energię zużytą do wydobycia surowców, przetworzenia ich, zmontowania… Ten etap jest ważny dla wszystkich urządzeń elektronicznych, ponieważ to właśnie tam bierze się pod uwagę baterię (która bardzo zanieczyszcza środowisko).

Jeśli chodzi o fazę produkcji energii, hulajnogi elektryczne mają problemy podobne do tych, które dotyczą samochodów elektrycznych. Jeśli energia elektryczna jest produkowana w sposób ekologiczny (energia odnawialna lub dekarbonizowana), wówczas wpływ tej fazy na środowisko będzie mniejszy. Z drugiej strony, jeśli jest ona produkowana ze spalania paliw kopalnych (takich jak węgiel, ropa naftowa lub gaz), wpływ na środowisko, a zwłaszcza ilość uwalnianych gazów cieplarnianych, wzrasta.


Hulajnogi elektryczne: Nie tak przyjazne dla środowiska

Obecnie, głównym badaniem analizującym te różne fazy hulajnóg elektrycznych jest badanie opublikowane przez Uniwersytet Stanowy Karoliny Północnej. Według naukowców, którzy je przeprowadzili, hulajnogi elektryczne nie są dziś tak naprawdę przyjaznym dla środowiska środkiem transportu. W rzeczywistości, jeśli chodzi o ślad węglowy, hulajnogi emitują około 202 g CO2 na kilometr i na pasażera w całym cyklu życia. To mniej więcej tyle samo, co konwencjonalny samochód i 3,5 raza więcej niż samochód elektryczny.
Skąd takie wyniki? Po pierwsze dlatego, że faza produkcyjna jest dość ciężka: do każdej hulajnogi trzeba zbudować baterię, która następnie pozwala na przewóz tylko jednej osoby. Ostatecznie, 50% wpływu na emisję dwutlenku węgla jest związane z produkcją pojazdu. Drugim największym problemem jest ładowanie hulajnóg elektrycznych. Rzeczywiście, muszą one być zbierane i przenoszone w celu naładowania, a to oznacza korzystanie z ciężarówek emitujących CO2. To bardzo obciąża bilans: 43% emisji gazów cieplarnianych jest związanych z ładowaniem. Ostatecznie produkcja energii stanowi nieco mniej niż 5% bilansu emisji gazów cieplarnianych przez hulajnogi elektryczne.

Zobacz więcej na stronie https://www.codziennypoznan.pl/artykul/2019-05-03/hulajnoga-elektryczna-jaka-najlepsza

Dodaj komentarz