Dodatki do oleju, by auto pracowało przyzwoiciej

Pokrywając części metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu tuż przy wysokich temperaturach, zabezpieczając silnik przed korozją. Można doliczyć również do oleju inhibitory korozji. Sporo olej silnikowy ma też akcesoria w postaci środków czyszczących i dyspergujących, by utrzymać silnik w czystości i zminimalizować tworzenie stałych związków tłuszczowych. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób murowany, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki mogą przenieść się w oleju, powodując znacznie większą erozję i zużycie ruchomych części.

Oczywiście aby przefiltrować te cząsteczki istnieją filtry oleju. Pompa oleju, wyjście czy też pompa zębata poruszana silnikiem pojazdu absorbuje się pompowaniem oleju przez filtr. Istnieją dwa rodzaje filtrów, o pełnym przepływie i rozdwojonym. Dodatki do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, zmniejszają korozyjny wpływ oleju na elementy ruchome w silniku – przetestuj Ceramiczny dodatek do oleju. Dodatki przeciwutleniające, mają na celu zahamowanie procesu starzenia się oleju. Olej silnikowy przygotowuje powłokę izolującą ruchome części, które się obok siebie znajdują. W ten sposób pomniejsza się bezpośredni kontakt, zużycie i tworzenie się ciepła, chroniąc silnik.

To naturalnie dzięki wyśmienitego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w czasie styku z gorącą przestrzenią, wchłania część ciepła, żeby przemieścić go w inne miejsce, przeważnie do powietrza lub jakiegoś typu odprowadnika. W silnikach benzynowych, koturnowy pierścień kompresji ma prawo narazić olej silnikowy na temperatury rzędu 160 stopni Celsjusza.

W silnikach wysokoprężnych, górnolotny pierścień może wystawić silnik na temperatury ponad 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z wyższymi wskaźnikami lepkości mniej się osłabiają w rozległych temperaturach. Wypada zawsze zwracać uwagę na oznaczenie lepkości, które znajduje się na opakowaniu każdego oleju silnikowego. Klasyfikacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe według 11 klas lepkości, 6 klas zimowych oraz 5 klas letnich. Istnieją również oleje całoroczne, które muszą jednak spełnić kryteria letnie oraz zimowe.

Dodaj komentarz